Puglia, Italië

Puglia de hak van de laars in Italië. Een erg mooi nog niet door veel Nederlanders ontdekt stukje Italië.

Ik ging samen met mijn lieve vriendin Carolien 6 dagen op vakantie, Carolien zit ook al meer dan 25 jaar in de reiswereld dus we vinden het erg leuk om samen op vakantie te gaan en veel te zien.

Puglia dag 1:

Gelukkig mogen we toch op vakantie! Het reisadvies is geel en ook het gebied is veilig om naar toe te gaan.

Wel vreemd met die mondkapjes op, maar ach ja alles went.

Het vliegtuig zit goed vol.

We landen op Bari waar we onze huurauto ophalen en meteen op pad gaan naar Matera

Matera is om vele redenen uniek. Het stadje in de regio Basilicata wordt al zo'n 35.000 jaar onafgebroken bewoond en is daarmee een van de oudste steden ter wereld en een van de eerste plaatsen waar mensen zich in Italië in de prehistorie vestigden. Maar Matera is vooral zo bijzonder om de grotwoningen, 'Sassi' genoemd. De Sassi vormen een soort stad onder de stad - een Citta Sotteranea - en worden nog altijd bewoond of worden gebruikt als restaurant, museum, winkel, galerie of hotel. Deze Sassi zijn de reden waarom Matera als allereerste plaats in Italië in 1993 op de Lijst van Werelderfgoederen van Unesco belandde.

De filmwereld ontdekte ook al vroeg hoe fotogeniek Matera is. De Sassi'dienden als decor voor een groot aantal, vaak door de Bijbel geinspireerde, films zoals The Passion of Christ van Mel Gibson, The Young Messiah, King David en Ben Hur.

Zeker de moeite om te bezoeken, als je wil kun je zelfs in een grotwoning/hotel overnachting, erg mooi maar moeilijk te bereiken met de auto.

We vervolgen onze weg naar Otranto waar we vroeg in de avond aankomen.

Na het inchecken lekker het stadje in voor een lekker glaasje en een heerlijke pizza!

Puglia dag 2:

Vandaag een erg mooie, warme maar bewolkte dag gehad, zelfs wat regen druppels... Maar dat mocht de pret niet drukken😉

Vanmorgen vertrokken we na een prima ontbijtje naar Lecce, echt een erg mooi oud gedeelte in een grote stad. Het was gezellig druk met toeristen, gister in Matera en Otranto ook.

(De mondkapjes zijn alleen binnen verplicht) Daarna gingen we op zoek naar de “ Malediven” stranden van Puglia, helemaal in t zuidwestelijke puntje.

Die zijn inderdaad erg mooi, zonder zonneschijn wel iets minder...

via de kust zijn we naar het iets noordelijker gelegen Gallipoli gereden.

Geparkeerd op het schiereiland ( het oude gedeelte) en daar eindelijk van de zon kunnen genieten tijdens de zonsondergang. Heerlijk op een terras aan zee met een lekkere cocktail🍸

De straatjes van dit gedeelte zijn druk, gezellig en vol met leuke winkeltjes en restaurants in de leukste ruimtes. Zeker een bezoekje waard!

Ciao!

Puglia dag 3 en 4

Bon giorno

Zaterdag hadden we een relax dagje aan een mooi strand net onder Gallipoli. Gelukkig brak die dag de zon door en was het een heerlijk dagje. Die avond hebben we doorgebracht in Otranto en heerlijk gegeten!

Na onze 3 nachten in Otranto in B&B Corte dei Melograni ( echt heel schoon, netjes, nieuw en ontzettende vriendelijke eigenaren die alleen Italiaans spraken( lang leve google- translate😉).

Vertrokken we al optijd voor ons dagje cultuur. We rijden richting het noorden en het valt ons op dat al na een 45 min het landschap veranderd en groener wordt( het zuiden is echt dor en droog) Kijkt een stuk leuker😉.

We bezoeken Ostuni, het witte dorp.

Echt super mooi om te bezoeken. Zoals eigenlijk alle plaatsen/dorpjes hier is t oude centrum erg compact en goed te lopen. ( tip trek wel makkelijke schoenen aan, de gladde , hobbelige stenen en steile straatjes zijn niet voor hakken gemaakt😊)

Daarna vervolgen we onze reis nog noordelijker naar Alberobello de plek van de trulli woningen.

Wat een mooie plek, net een sprookje!

We vertekken richting ons nieuwe hotel Echi di Puglia in Polignano a Mare. Wat een geweldige accommodatie, klein sfeervol, nieuw heel mooi ingericht, een topper en 700 meter lopen naar het centrum.

Polignano kent ook weer een oud centrum met leuke steegjes vol met winkeltjes en restaurantjes en niet te vergeten... heerlijk eten...

Puglia dag 5 en 6

Omdat de temperatuur 30 graden is en vol zon, vonden we het een beter plan om in de avond Bari te bezoeken en overdag lekker een dagje aan het strand te gaan liggen... Heerlijk. 😎

Op naar Bari, 1 1/2 uur later waren we weer terug in “ ons” plaatsje.. na 45 minuten gezocht te hebben naar een parkeerplek hebben we het meeeega drukke Bari verlaten.. er was blijkbaar iets te doen echt een gekkenhuis 🙄 Wel erg jammer want wat we er van zagen is het volgens ons een super mooie stad.

Vandaag afgesloten met een dag strand ( ja alweer😉)

We zitten nu op het vliegveld te wachten op de vlucht van Transavia naar Amsterdam die om 21.50 uur vertrekt..

Puglia conclusie:

Na 1134 kilometers gereden te hebben...

Wie van cultuur houdt is het een must see.

Een combi met mooie stranden is prima te doen.

Een auto huren? Deze bestemming  kan niet zonder huurauto goed bezocht worden.

Verblijf op verschillende plekken, zeker doen.